sunnuntai 2. elokuuta 2015



Katselin jo kauan sitten jostain Youtube-videosta kuinka Mustangin takavilkku oli tuunattu toimimaan sekventiaalivilkkuna ja kovasti kiinnosti itseäni jo silloin. Jossain uudessa Audissa näin myös vastaavan, mutta jopa siistimmän toteutuksen takavilkussa, kun LED-nauhassa sytytetään ledi kerrallaan ja lopuksi kaikki sammuvat kerralla. Sitten tuli Peugeot 308 GT, jonka etuvilkku toimii samalla tavalla ja siitä se sitten kypsyi päätös, että omaan autoon pitää saada tuollainen myös.

Peugeot 508:n etu- ja takavilkuissa on PY21W-hehkulankapoltin, jossa BAU15S-kanta ja oranssi lasi. Taakse sekventiaalivilkun virittely ilman umpion purkamista ja suurempaa modausta osoittautui heti mahdottomaksi, joten ryhdyin tarkastelemaan etuvilkkua. Se on sijoitettu samaan valoyksikköön sumuvalon kanssa ja vilkun vieressä ja sumuvalon nurkassa on P13W-polttimolla toteutettu huomiovalo, joka kuitenkin xenon-valollisessa autossa seisoo käyttämättömänä. Ajatus oli kokeilla voisiko myös tähän laittaa keltaisen polttimon ja viivästää sen syttymistä sen verran, että yhdessä alkuperäisen vilkun kanssa syntyisi sekventiaalivilkkutoiminto.

LED-huomiovalo sumavaloyksikössä
Tiesin kuitenkin, että Kiinassa on myynnissä tarvikkeena sellainen sumuvaloyksikkö, jossa on ylhäällä leveä LED-nauha huomiovalona ja vilkku on viety sumuvalon viereen sen ulkopuolelle. Tuosta LED-nauhasta voisi ehkä tehdä sekventiaalisen, mutta suurempi haaste olisi siinä, että ledit ovat valkoiset. Siispä penkomaan tuon valmistajaa ja heittämään kysymystä siihen suuntaan. Löysin valmistajan ja sain vastauksenkin. Voisivat tehdä tuollaisen valmiin yksikön, jos tilaan niitä vähintään 200 paria. Tämä nyt ei varsinaisesti yllättänyt, mutta tarvetta olisi nyt vain kahdelle, joten en tilaa satakertaista määrää. Toisekseen tuo ei olisi e-hyväksytty valaisin.

Junior Power Timer -liittimet
Lähdin siis tilaamaan tarvikkeita ja sitä varten piti selvittää millaiset liittimet tuolla on polttimoille. Alkuperäisellä vilkulla on irti kierrettävä kanta, jossa on ruiskutussuuttimissakin käytetty Junior Power Timer eli JPT-liitin, joten niitähän kyllä löytyy vaikka lähimmästä varaosaliikkeestä. Käyttämättömän huomiovalon P13W-polttimon liitin on ihan omansa ja siihen tuntui olevan vaikeampaa löytää sopivaa liitintä, muuten kuin marmorilta. Hinta kuitenkin sellainen, että projektin budjetti olisi huvennut jo kahteen liittimeen.
P13/PSX24-jatkojohtosarja
eBay on kuitenkin aarreaitta ja sieltä löytyy vaikka mitä. Tässä tapauksessa sieltä löytyi johtosarja, jossa toisessa päässä on P13W-urosliitin ja toisessa P13W/PSX24W-naarasliitin. Sieltä löytyi myös JPT-liittimiä, joskin tilasin omani 3 Way Componentsilta Englannista, kun hinta ei ollut paha ja toimitusaika vain pari päivää. Lisäksi tarvittiin molemmille vilkuille noin 2x40 cm johtoa, jollaiseksi valitsin silikonikuorista 16AWG*-johtoa, jollaista minulla sattui olemaan valmiina. Näillä tarpeilla saisin siis johdotettua sekä alkuperäisen vilkun että huomiovalon toimimaan yhdessä vilkkuna.

Sitten tarvitaan polttimot ja kuten LED-valokirjoitusten ensimmäisessä osassa todettiin, tarvitaan riittävän tehokkaat, jotta ne näkyvät tarpeeksi hyvin. PY21W:n paikalle tilasin samanlaiset 10:stä Cree R4 XP-E LED-yksilöstä rakennettut polttimot, kuin taaksekin ja löysin samanlaiset myös P13W-polttimon kannalla, joten näistä sai aikaiseksi vilkun, jonka molemmat polttimot näyttävät saman värisiltä ja yhtä kirkkailta. Nämä itselläni olevat polttimot ovat molemmat CANBUS-ledejä, mutta tässä toteutettavassa kytkennässä riittää, että alkuperäisen vilkun paikalle tuleva polttimo on CANBUS-yhteensopiva tai kytkentään voi laittaa rinnalle vastuksen.

Viimeisenä olisi sitten se vaikein eli millainen kytkentä tarvitaan näiden kahden polttimon välille, että ne saadaan syttymään sarjassa pienellä viiveellä ja millainen on sopiva viive. Kanadalaisen Rob Paisleyn nettisivuilta löysin LM555-ajastimella tehdyn viivereleen kytkentäkaavion, josta tosin puuttuvat vastusarvot, mutta eräältä Camaro-foorumilta löytyi siihenkin apua.

eBay tuli taas apuun, sillä olihan ensin varmistettava ettei sieltä löytyisi valmista laitetta tai rakennussarjaa, jolla tuon ulomman eli huomiovalon paikalla olevan vilkun sytyttäisi viiveellä ja kyllähän sieltä löytyi. Prototyyppiä varten tilasin parilla eurolla NE555-piiriiä käyttävän valmiin toteutuksen, jossa käytetään säätövastusta eli potentiometriä, jolloin voisin haarukoida sopivan viiveen ruuvia kääntämällä. Näitä tarvittiin tietenkin kaksi eli yksi molemmille puolille.

NE555-ajastimella toimiva viiverele
Näillä tarpeilla saatiinkin sitten aikaan jo prototyyppitoteutus. Alkuperäisen vilkun paikalla oleva polttimo vilkkuun täysin auton vilkun ohjauksen tahdissa ja sen kytkentää on muutettu vain kytkemällä rinnalle viiverele ja sen takana oleva toinen vilkkupoltin. Jos polttimot eivät ole CANBUS-ledejä, niin tähän kohtaan myös rinnalle tarvittava vastus, jotta auto tunnistaa vilkkupolttimon, muuten vilkku ei saa edessä lainkaan virtaa. Viivereleen ohjauksen jännitesyöttö tulee siis suoraan auton vilkunjohdoilta. Sama +12V, joka menee viivereleen ohjaukselle, menee myös releellä ohjattavaksi ja -12V johdosta haarautuu johto toisen vilkkupolttimon liittimen miinusnastalle. Vilkkupolttimon plus-nastalle tulee johto releen kautta. Viivereleen tehtävänä on ohjata releen kytkemistä siten, että kun viivereleelle tulee virta, se odottaa säätövastuksella säädetyn ajan ja kytkee sen jälkeen releen, jolloin toinen vilkkupolttimo syttyy. Kun auton johtosarjasta vilkkupolttimolle tuleva jännite laskee nollaan, kytkeytyy viiverele automaattisesti pois päältä ja viiveen tila resetoituu.

Perustavana ajatuksena oli helppo asennus ja tarvittaessa helppo irrotus ja johtosarjasta tulikin sellainen, että kun polttimot on asennettu paikalleen, niin riittää että irrotetaan kummankin polttimon kannasta auton johtosarjan liitin. Alkuperäiseen vilkun johtoon liitetään tämä uusi sekventiaalivilkun johtosarja, jonka JPT-liitin kytketään vilkun polttimon pohjan JPT-liittimeen. P13W-polttimon kantaan kytketään johtosarjan P13/PSX24-liitin, joka ainakin itselläni on hieman löysä lukittumaan, mutta kun lukittuu, niin tuntuu kuitenkin pysyvän hyvin paikallaan. Tässä kohtaa on myös syytä huomioida oman auton johtosarjan napaisuus. Hehkulankapolttimolle sillä ei ole mitään väliä, mutta LED-polttimolle on. Omassa autossani vilkkupolttimolle tuli +12V kannan runkoon ja -12V lampun kannan päässä olevaan napaan ja siksi jouduin tekemään tähän lisäjohtosarjaan muokkauksen, jossa auton johtosarjaan kytkettävän JPT-urosliittimen johtimet on käännetty ristiin, jotta sain käännettyä napaisuuden LED-polttimoille sopivaksi.

Valmis sekventiaalivilkun johtosarja polttimoineen
Oikealla puolella ei ole liikoja tiloja pujotella johtoa liittimineen, mutta kun varovasti ja kärsivällisesti tuon tekee, niin kyllä sieltä paikka löytyy. Vasemmalla puolella taas ainakin omassa autossani on Webasto sijoitettu siten, että johtoja on hieman kahlittava nippusiteillä, etteivät osu esimerkiksi Webaston pakoputkeen, joka saattaa joskus olla kuumakin.

Muuten asennus lähtee siitä että auton etupää nostetaan pukeille, renkaat irti ja pois, sisälokareiden etuosat pois ja etuhelman alla oleva muovilevy otetaan pois. Tämä viimeinen voi olla vähän hankala ja se on sen verran taipuisaa sorttia, että riittää kun pudottaa sen alas auton molemmista kulmista, niin pääsee jo asentamaan vilkun polttimon ja johtosarjan liittimineen. Jostain syystä ainakin itselläni on auton omassa johtosarjassa vasemman puolen vilkulle tuleva johto kovin jämptin mittainen ja jouduin vähän apuvälineitä käyttämään, että näin kytkeä liittimen johtosarjaan paikalleen. Se kun on helpompi kytkeä kiinteästi paikallaan olevaan vilkunpohjaan, kuin irrallaan roikkuvaan JPT-liittimeen.

Viimeiseksi tehtäväksi jää vilkun säätäminen niin, että viive on sopiva. Toki olin tehnyt alustavan säädön jo johtosarjan ollessa irrallaan, mutta paikalleen asennettuna tein vielä lopullisen säädön siten että hätävilkkutoiminnolla molemmat puolet toimivat samaan tahtiin. Koska tämä on vähän haasteellinen vaihe, niin käytin ajastuksessa apuna puhelimeni videokameratoimintoa, joka ottaa 240 kuvaa sekunnissa ja tarkistin videolta, että säädöt ovat tuolla tarkkuudella identtiset. Tässä vaiheessa itselleni tuli vielä yllätys eli tämän halvan viivereleen säätö muuttuu jännitteen muuttuessa, joten kun olin säätänyt viiveen sopivaksi auton ollessa pois käynnistä ei viive ollutkaan sopiva kun auton käynnisti. Tuolloin ulompi vilkku ei joko syttynyt lainkaan tai vilahti todella lyhyesti. Viive siis kasvaa jännitteen noustessa. Lopullinen säätö kannattaa siis tehdä auton ollessa käynnissä tai käyttää jotain laadukkaampaa ratkaisua viivereleenä.

 

Aina voi tietysti toteuttaa itse paremman kytkennän, jos osaamista löytyy. Viiverele kannattaa toki suojata jotenkin ettei se nyt ihan tuollaisenaan heilu siellä etukulmassa. Itse olen tähän toteutukseen siinä määrin tyytyväinen, että seuraavaksi olisi tarkoitus saada rele korvattua puolijohdepohjaisella ratkaisulla, jolla saisi ne kaksi pientä itseäni vaivaavaa asiaa tuosta pois. Ensimmäinen on itse rele, josta tietenkin kuuluu naksuva ääni ja toinen on jännitteen mukaan muuttuva viive. Lisäksi prototyypistäni puuttuu vielä sulake ja tarkoitus olisi laittaa ennen viiverelettä johtosarjaan 1 A sulake, jonka tehtävä on hajota lähinnä siinä tapauksessa, että viiverele jostain syystä joutuisi oikosulkuun tai alkaisi käyttää kovasti liikaa virtaa.

Jokunen kysymys on tullut myös kytkennän laillisuudesta. Itse sekventiaalitoiminnossa ei pitäisi olla mitään hyväksyntäongelmaa. Valaisin itsessään on e-hyväksytty vilkuksi, mutta saako huomiovalon paikkaa käyttää vilkkuna ja missä dokumentissa on määritelty mikä paikka tuossa valoyksikössä on mikäkin valo. Se on selvää, että LED-polttimot eivät ole e-hyväksyttyjä, eivätkä siten tieliikennelaillisia. Katsastusta varten voi vähän etukäteen raottaa sisälokareita molemmilta puolilta ja nyppäistä P13W-kannasta liittimen irti, jolloin vilkun toiminta ei LED-polttimoa lukuun ottamatta poikkea mitenkään vakiosta.

Tarvikkeet:
  • 2 kpl BAU15s-kantaisia 50W Cree CANBUS-ledejä (32,57 €)
  • 2 kpl P13W-kantaisia 50W Cree CANBUS-ledejä (CANBUS-yhteensopivuus ei välttämätön) (22,31 €)
  • 2 kpl NE555-ohjattuja viivereleitä (2,95 €) tai vastaavia, jotka kestävät 12V ja 1A kuorman
  • Noin 80-100 cm taipuisaa johtoa mustalla ja punaisella suojakuorella (omasta varastosta)
  • 2 kpl JPT-uros- ja naarasliittimiä (kuori, nastat, tiivisteet) (20,77 €)
  • 2 kpl P13-naarasliittimiä tai käyttämäni kaltainen jatkojohtosarja (11,76 €), josta käytin myös johdot
Kustannukset tälle toteutukselle olivat yhteensä noin 90 € ja muutama tunti pähkäilyä.

Niin ja se P13-johtosarjan urosliitin löysi paikkansa auton alkuperäisen johtosarjan vapaaksi jääneestä liittimestä. Jos tuo suojaisi auton liitintä hapettumiselta ja likaantumiselta paremmin kuin liitin irrallaan.

16AWG = 1,3 mm2

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa RSS-syöte Seuraa minua Twitterissä