keskiviikko 13. toukokuuta 2015



Huh, huh! Kuluminen on aika tasaista edessä ja takana, tosin 5000 km:n kohdalla renkaat kävivät talviunilla ja laitettiin takaisin etu- ja takarenkaiden paikkoja vaihtaen. Tarkistin paineet ja edessä oli 2,9 bar, takana 2,65 bar, kun ohje on 2,6/2,6 bar edessä/takana ja kuorman kanssa 2,6/2,8 bar. Olisiko siis vähän liikaa painetta edessä, joten pudotin tuohon 2,65:een myös edessä.

Mittarin kalibrointi ei tietenkään ole tuolla tarkkuudella ja täytyy käydä vielä rengasliikkeessä tarkistamassa miten paljon se heittää oikeasta. Toisaalta minulla on myös kaksi muuta mittaria ja aika linjassa ovat kaikki. Yksi niistä on aina näyttänyt liikaa ja näyttää sen saman liikaa edelleen. Sillä en koskaan tarkistakaan paineita, se vaan sattuu olemaan kompuranletkun perässä pistoolissa kiinteästi asennettuna ja siitä tulee katsottua oikealle hehtaarille paineet.

Pienestä tuntuu olevan kiinni, mutta katsotaan miten tuo paineiden muutos vaikuttaa kulumiseen. Muuten olisi varmaan kiinnitettävä huomiota ajotapaan ja laskettava kaarrenopeuksia. Etenkin siinä S-mutkassa kun kolmostieltä etelään ajettaessa kääntyy kehä I:lle länteen. Siinä tulee usein aina laskettua aika reippaasti.

Mitähän tuo nopeusluokka vaikuttaa. Halusin Goodyearia kokeilla ja W-nopeusluokan rengasta ei tässä koossa ollut ja siksi piti tyytyminen Y-nopeusluokan renkaaseen, joka on aivan "overkill" tähän autoon. Varmasti tähän kelpaisi vaikka V-nopeusluokan rengas, mutta sellaista nyt ei tässä koossa ole edes saatavilla.

Tässä tilanteessa olen siis jo täysillä katselemassa uusia renkaita, silläkin uhalla, että nuo nykyiset alkaisivat kestämään.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa RSS-syöte Seuraa minua Twitterissä